27 Αυγούστου 2015

Κατεδάφισαν Ορθόδοξο Ναό στη Χειμάρρα



Μηχανήματα της πολεοδομικής αστυνομίας της Αλβανίας κατεδάφισαν το ναό του Αγίου Αθανασίου στους Δρυμάδες της Χειμάρρας. Η κατεδάφιση έγινε τα ξημερώματα, παρότι είχαν προηγηθεί συνομιλίες μεταξύ των πιστών και εκπροσώπων της κυβέρνησης προκειμένου να βρεθεί λύση.



Οι αλβανικές αρχές προτίθενται στον χώρο όπου βρισκόταν ο ναός να κατασκευάσουν μνημείο προς τιμή του ιεραποστόλου του καθολικισμού Νίλο Καταλάνο​Κατά τους εκπροσώπους της εκκλησίας, αλλά και πολιτών που εκφράζουν την γνώμη τους στα αλβανικά ΜΜΕ, κανένα από τα επιχειρήματα των εκπροσώπων της κυβέρνησης δεν ισχύει νομικά ώστε να δικαιολογηθεί η κατεδάφιση του ναού. Κοινότητες Ελλήνων που ζουν στη γειτονική χώρα αντέδρασαν οργισμένα, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών έκανε λόγο για πράξη «τζιχαντιστών» και προανήγγειλε κινήσεις διαμαρτυρίας προς τη Διεθνή Κοινότητα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλβανικές αρχές προτίθενται στον χώρο όπου βρισκόταν ο ναός να κατασκευάσουν μνημείο προς τιμή του ιεραποστόλου του καθολικισμού Νίλο Καταλάνο, ο οποίος έδρασε στην περιοχή στα τέλη του 17ου αιώνα. 

Την πληροφορία αυτή επιβεβαίωσε και ο βουλευτής της περιοχής, Κότσιο Κοκεδήμα, ο οποίος έγραψε στο χθεσινό φύλλο της εφημερίδας «Shekulli», που ο ίδιος εκδίδει, ότι το φθινόπωρο υπό την αιγίδα του πανεπιστημίου της Αυλώνας θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις αφιερωμένες στο έργο του καθολικού ιεραποστόλου.











Υπουργείο Εξωτερικών: Αυτά τα κάνουν οι τζιχαντιστές


«Η καταστροφή ιερών τόπων και αντικειμένων λατρείας ελάμβανε χώρα, μέχρι πρότινος τουλάχιστον, στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής και της Β. Αφρικής από τους τζιχαντιστές. Σήμερα, είδαμε αυτό να γίνεται πράξη και στη γειτονική χώρα, την Αλβανία» δήλωσε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κούτρας, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων αναφορικά με την σημερινή κατεδάφιση του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου στους Δρυμμάδες Χειμάρρας

Και πρόσθεσε: «Ουδείς αχαριστότερος του ευεργετηθέντος. Για τις εν προκειμένω κινήσεις της Ελλάδας προς την Αλβανία και προς τη Διεθνή Κοινότητα θα ενημερωθείτε άμεσα. Ουδέν σχόλιο περαιτέρω».

Έντονη 
αντίδραση και από το κόμμα που εκπροσωπεί την ελληνική μειονότητα της Αλβανίας

Την έντονη διαμαρτυρία του Κόμματος Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΑΔ), που εκπροσωπεί την εθνική ελληνική μειονότητα της Αλβανίας και συμμετέχει στο κυβερνητικό σχήμα, προκάλεσε η κατεδάφιση του ναού του Αγίου Αθανασίου, στους Δρυμμάδες Χειμάρρας.

«Ο κρατικός βανδαλισμός κατά του ναού του Αγίου Αθανασίου, στους Δρυμάδες της Χειμάρρας, είναι άλλη μία σημαντική ένδειξη ότι η αντισυνταγματικότητα, η έλλειψη του Κράτους Δικαίου, της ανθρώπινης διάστασης και της θρησκευτικής ελευθερίας, εγκαταλείπονται και αντικαθιστώνται από την αυθαιρεσία, την αλαζονεία, τη βία και την υποκρισία» δήλωσε ο πρόεδρος του ΚΕΑΔ Βαγγέλης Ντούλες.

«Εγκλωβισμένη στα πελατειακά συμφέροντα, η κυβέρνηση, η οποία δεν κατάφερε να χτίσει σχολεία και νοσοκομεία για τους πολίτες, καταστρέφει τώρα τα αντικείμενα λατρείας και της πνευματικής ζωής τους. Κανένας «πατριωτισμός» δεν μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο για τα αρπακτικά και ευρέως γνωστά σχέδια τού Κότσο Κοκδήμα, με την υποστήριξη του πρωθυπουργού Ράμα, εις βάρος των περιουσιών των κατοίκων της Χειμάρρας» δήλωσε ο πρόεδρος του ΚΕΑΔ.

Ο ίδιος κάλεσε τη διεθνή κοινότητα να παρέμβει για «να προστατεύσει τις πνευματικές αξίες και να διασφαλιστεί ιδίως ο σεβασμός των θρησκευτικών ελευθερίων και τα ανθρώπινα δικαιώματα των μειονοτήτων γενικότερα».

Αναφερόμενος στη διάσκεψη της Βιέννης, ο κ. Ντούλες δήλωσε: «Υπό τη σκιά των εξελίξεων αυτών, πού θα μπορέσει να βρει την παροιμιώδη υποκρισία του σήμερα ο πρωθυπουργός Έντι Ράμα να αντικρίσει κατάματα τους καγκελάριους Μέρκελ και Φάιμαν και τους υπόλοιπους ομολόγους του τών Δυτικών Βαλκανίων στη διάσκεψη της Βιέννης; Πώς θα εξηγήσει στον αλβανικό λαό ότι με τις πράξεις του, καθημερινά, τον απομακρύνει από το ευρωπαϊκό όνειρο;».
Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 27 Αυγούστου 2015

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η λεγόμενη "εκκλησία" στους Δριμάδες δεν ήταν στην πραγματικότητα εκκλησία αλλά ένα ερείπιο (κυριολεκτικά) που το είχαν κάνει σαν εκκλησία, και είχε υπάρξει προειδοποίηση τις προηγούμενες ημέρες για το γκρέμισμα του. Στο μέρος εκεί είχε θαφτεί ένας Ρωμαιο-καθολικός ιεραπόστολος που είχε επισκεφτεί την περιοχή τον 17ο αιώνα. Επίσης, πρέπει να γνωρίζετε ότι στο κέντρο των Τιράνων χτίστηκε πριν μερικά χρόνια τεράστια ορθόδοξη εκκλησία, το Αργυρόκαστρο επίσης χτίστηκε μεγάλη ορθόδοξη εκκλησία. Το μοναστήρι της Αρντενίτσας ανακαινίσθηκε. Οικοδομήθηκαν 85 νέοι ναοί, ενώ επισκευάστηκαν 141. Ακόμη αναστηλώθηκαν 5 μοναστήρια και 70 ναοί - μνημεία. Επιπλέον υπήρξαν και έργα που υλοποιήθηκαν με σκοπόν την δημιουργία μεγάλων οικοδομημάτων, όπως η Θεολογική Ακαδημία, η μονή του Αγίου Βλασίου, το κτίριο της Αρχιεπισκοπής Τιράνων, οι Μητροπόλεις Αργυροκάστρου, Κορυτσάς, Μπερατίου καθώς και τα εκκλησιαστικά λύκεια, τα οικοτροφεία και τα συγκροτήματα των εργαστηρίων της Αλβανικής Εκκλησίας. Έχουν αναστηλωθεί, χτιστεί και ανακαινιστεί πάνω από 150 ορθόδοξες εκκλησίες, νεκροταφεία, μικρά εκκλησάκια, μοναστήρια και θρησκευτικά κτήρια που συνδέονται με την ορθόδοξη θρησκεία (σχολεία, νοσοκομεία) κ.τλ.

Οι Χιμαριότες είναι δίγλωσσοι, και όχι αποκλειστικά ελληνόφωνοι, και η περιοχή τους δεν συμπεριλαμβάνεται στην λεγόμενη μειονοτική ζώνη. Οι Αλβανοί της Χιμάρας την ελληνική γλώσσα την έμαθαν χάρη της εντατικής επικοινωνίας και θρησκευτικής-στρατιωτικής συμμαχίας με την Ελλάδα και ξεχωριστά με το νησί της Κέρκυρας. Εκεί τα παιδιά τους εκπαιδεύονταν στα σχολεία και οι οικογένειες τους προστατεύονταν και η περιουσία τους έβγαινε από το εμπόριο.

Κοιτάξτε τη γράφει ο πατέρας Giuseppe Schirò - στα αλβανικά Zef Skiroi - το έτος 1720: «Η περιοχή της Χιμάρας έπαθε δύο καταστροφές από την πανούκλα και από την ισχυρή επίθεση του Τούρκων, γιατί οι Αλβανοί της χιμαριότικης ακτής είχαν βοηθήσει στην προστασία της Κέρκυρας πολεμώντας πλάι στους Κερκυραίους».

«Εξαιτίας της γεωγραφικής τους απομόνωσης, της δυσκολίας στο εμπόριο με την αλβανική ενδοχώρα και την πίεση που δέχτηκαν από την οθωμανική διοίκηση, συνήθισαν να θεωρούν την Ελλάδα ως φυσικό προστάτη τους. Ειδικά η Κέρκυρα επειδή ήταν αρκετά προσβάσιμη, λόγω της γεωγραφικής γειτνίασης, ήταν αρκετά ελκυστική σε αυτούς, καθώς όλο και περισσότερες Χιμαριότικες οικογένειες έστελναν τα παιδιά τους να σπουδάσουν σε σχολεία σ’ αυτό το νησί και εμπόρους να κάνουν εμπόριο με τον τοπικό πληθυσμό. Η ελληνική διάλεκτος που αυτή τη στιγμή ομιλούν στη Χιμάρα και σε μερικά παρακείμενα χωριά, φαίνεται ότι έχει άμεση σχέση με την ελληνική διάλεκτο που μιλούσαν στην Κέρκυρα και πολλοί εθνολόγοι έχουν κάνει λόγο για το πώς οι Χιμαριότες κάνουν χρήση της αλβανικής για ιδιαίτερους τελετουργικούς σκοπούς. Γλωσσολόγοι που έχουν ερευνήσει την αλβανική διάλεκτο που ομιλείται στη Χιμάρα, έχουν βρει σε αυτή στοιχεία φωνητικού νασαλισμού, τα οποία μαζί με τη χρήση αρχαϊκών επιθέτων όπως ‘Γκιολέκα, Γκιπάλι, Γκιντέντε’ (από τα ‘Gjon Leka’, ‘Gjin Pali’, ‘Gjin Deda’) αποτελούν απόδειξη για μία πολύ παλιά αλβανική παρουσία στην περιοχή.» (Ardian Vehbiu, Shqipja totalitare, Çabej 2008 (a:4))

«Ο εξελληνισμός της Χιμάρας δεν έχει μία ξεκάθαρη χρονική αρχή…τα λαογραφικά στοιχεία εξ’ ίσου μας δείχνουν αρκετά σαφέστατα τις εθνικές αλβανικές ρίζες στην περιοχή: τα παραδοσιακά τραγούδια και οι τραγουδιστές τελετουργίες (στους γάμους, στους θανάτους και στις τελετές ταφής) είναι τυπικά και καθαρά αλβανικά…Μουσικά, η Χιμάρα είναι ίδια με την υπόλοιπη Labëria (Λιαπουριά) και είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι Έλληνες ‘αυτόχθονες’ ήρθαν στην περιοχή για να ξεχάσουν τα ίδια τους τα τραγούδια και τις παραδόσεις, να εγκαταλείψουν τα μουσικά τους όργανα και να υιοθετήσουν μια κουλτούρα που την θεωρούσαν κατώτερη.» (Ardian Vehbiu, Shqipja totalitare, Çabej 2008 (b:2-3))

Ανώνυμος είπε...

Ο Petro Marko (1913-1991), συγγραφέας από το χωριό Δρυμάδες (Dhërmi), μερικά χιλιόμετρα από τη Χιμάρα, έγραψε για τη διγλωσσία που υπάρχει στα χωριά της περιοχής: «Έτσι λοιπόν τι είμαστε; Αλβανοί! Αλλά γιατί χάσαμε τη γλώσσα μας; Θα πω ό,τι ξέρω: Γιατί οι μητέρες μας και οι γιαγιάδες μας ξέρουν καλύτερα αλβανικά π’ ότι ελληνικά; Γιατί τραγουδάμε και θρυνούμε στα αλβανικά; Γιατί οι παροιμίες μας είναι στα αλβανικά; Φαίνεται ότι από το 1820, ο εξελληνισμός έγινε πολιτικός στόχος από την ίδια την Ελλάδα…» (Petro Marko, Intervistë me vetveten: Retë dhe gurët, Shtëpia botuese: OMSCA, Tiranë 2000)

Αναφερόμενος στην προσπάθεια να ανοίξουν αλβανικά σχολεία στη Χιμάρα και στα γύρω χωριά, και στην αντίσταση που επέδειξε η Ελληνορθόδοξη Εκκλησία και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο είχε ως απώτερο στόχο του τον έλεγχο του πληθυσμού της περιοχής και τον σταδιακό εξελληνισμό του, ο Petro Marko είχε πει: «Οι πρόγονοι μας πολέμησαν με τα όπλα στο χέρι προστατεύοντας την ελευθερία και την τιμή τους, αλλά ήταν σε πόλεμο και για τα αλβανικά σχολεία. Ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης, με τον Επίσκοπο των Ιωαννίνων καταριόταν και αφόριζε όλους εκείνους που μάθαιναν στα αλβανικά σχολεία. Είναι αυτονόητη η αγριότητα των πρακτόρων του Φαναρίου, που δεν άφησαν τίποτα χωρίς να κάνουν για να απεθνικοποιήσουν την ηρωική επαρχία της Αλβανίας, τη Χιμάρα της Λαμπερίας.» (Petro Marko, Intervistë me vetveten: Retë dhe gurët, Shtëpia botuese: OMSCA, Tiranë 2000)

Ο Dhimitër Kamarda (1821-1882), Arbëreshë από την Ιταλία, υποστήριζε ότι οι Σουλιότες και οι Χιμαριότες ήταν Αλβανοί που είχαν εξελληνισθεί. Η άποψη του κατά την προσωπική μου γνώμη έχει σημασία, καθώς ο Καμάρντα είτε η άποψη του ήταν σωστή είτε λάθος, είτε το συνολικό του έργο ήταν σωστό είτε λάθος, πέθανε 30 χρόνια πριν την ίδρυση του αλβανικού κράτους. Έτσι, η θέση του για την αλβανική καταγωγή των Σουλιοτών και των Χιμαριοτών, δεν μπορούμε να πούμε ότι προέρχεται από την ενβερχοτζική προπαγάνδα. Η Nathalie Clayer καταγράφει τη θέση του Καμάρντα: «Η ιδέα ήταν ότι οι Αλβανοί - οι Χιμαριότες, οι Σουλιότες και άλλοι - συνεργάστηκαν μαζί με τους Έλληνες για την ελευθερία.» (Nathalie Clayer, Aux origines du nationalisme albanais: la naissance d'une nation majoritairement musulmane en Europe, KARTHALA Editions, 2007, ISBN 2845868162, p.207)

«Μερικές ημέρες ύστερα από την άφιξή μας στο χωριό αυτό, παρουσιάσθηκε στον Μαυροκορδάτο ο Σπυρομίλιος, με ένα σώμα από 200 Χιμαριότες, πού είχαν την πιό πολεμοχαρή εμφάνιση μέσα σε όλον τον στρατό. ΔΕΝ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΒΑΝΟΥΣ, γιατί το ντυσιμό τους και η γλώσσα τους είναι εντελώς αλβανικά, αλλά παρ’ όλο πού η θρησκεία τους είναι ελληνική (χριστιανική), δεν καταλαβαίνουν ούτε λέξη ελληνική.» (Julius Millingen, Memoirs of the affairs of Greece, London 1831, p. 208-209)