20 Μαΐου 2011

Ολημερίς τη χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν


ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ 11 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ-ΑΓΝΩΣΤΟ ΠΟΤΕ ΘΑ ΔΟΘΕΙ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ


Έφτιαξαν τα 669,1 χιλιόμετρα της Εγνατίας οδού, και απέμειναν 900 μέτρα, κρίσιμα για την Ήπειρο, στην περιοχή της γέφυρας Περιστερίου η οποία δεν πρόκειται να δοθεί σε κυκλοφορία σύντομα.Οι προσωρινές λύσεις σταθεροποίησης που εφαρμόστηκαν στην περιοχή κάθε άλλο παρά εγγυώνται την οδική ασφάλεια, με την Εγνατία Οδό Α.Ε. να προσανατολίζεται προς την οριστική λύση. Η λύση αυτή κοστίζει 11 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό που φαντάζει μεγάλο στην εποχή του μνημονίου. Χωρίς τα χρήματα αυτά, το έργο της ολοκλήρωσης της γέφυρας Περιστερίου θα παραμείνει καθηλωμένο. Ακόμα και αν εξασφαλιστούν αύριο τα 11 εκατ. ευρώ από το δημόσιο ταμείο, από τη γέφυρα δεν πρόκειται να περάσει αυτοκίνητο πριν από τις αρχές του 2012! Παρά το ότι ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης έχει πει τα αντίθετα, όπως ότι «σε κάθε περίπτωση μέχρι το καλοκαίρι (του 2011) θα έχουμε το σύνολο του οριζόντιου άξονα της Εγνατίας σε λειτουργία».Στην τελευταία του επίσκεψη στα Γιάννενα και πάνω στη γέφυρα Περιστερίου, ο κ. Μαγκριώτης δήλωσε: «Η απόδοση στην κυκλοφορία της γέφυρας και των προσβάσεών της, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων έργων σταθεροποίησης, και μόνον εφόσον πληρούνται όλες οι απαιτήσεις ασφάλειας και λειτουργικότητας της οδού. Πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί το οριστικό χρονοδιάγραμμα απόδοσης του έργου στην κυκλοφορία». Η δήλωσή του αυτή, όπως αποδεικνύεται, ήταν αρκετά διπλωματική, καθώς στην ουσία δεν υπόσχεται άμεση απόδοση του έργου στην κυκλοφορία. Από την άλλη πάλι, κάλυψε την πραγματική διάσταση του προβλήματος στην περιοχή. Τον Μάρτιο, όταν ο υφυπουργός βρέθηκε στη γέφυρα, είχαν μόλις ολοκληρωθεί τα προσωρινά μέτρα βελτίωσης της ευστάθειας που πρότεινε η επιτροπή εμπειρογνωμόνων που είχε ορίσει η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για την αντιμετώπιση του προβλήματος: της καθίζησης του εδάφους σε ένα κομμάτι 900 μέτρων αμέσως μετά τη γέφυρα που δεν επιτρέπει στην τελευταία να λειτουργήσει με ασφάλεια. Η επιτροπή αυτή ορίστηκε τον Αύγουστο του 2010, αρκετά αργά δεδομένου ότι το πρόβλημα των καθιζήσεων στο σημείο αυτό ήταν γνωστό εδώ και χρόνια στην «Εγνατία Οδό». Την περίοδο που μελετούνταν και εφαρμόζονταν τα προσωρινά μέτρα σταθεροποίησης με τις μετατοπίσεις να γίνονται και πάλι αισθητές στην πρόβα τζενεράλε, βρισκόταν σε εξέλιξη και η μελέτη για τα οριστικά μέτρα.

Ποια είναι τα οριστικά μέτρα
Η οριστική λύση του προβλήματος προβλέπει αρκετά μεγάλες παρεμβάσεις. Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι εγκιβωτισμός του ποταμού και επίχωσή του με 120.000 κυβικά χώμα που θα λειτουργήσουν ως αντιστήριξη της κατολίσθησης. Τα συνεργεία για να πετύχουν τον εγκιβωτισμό είναι αναγκασμένα να δουλέψουν μέσα στο ποτάμι. Αν δεν γίνουν αυτές οι παρεμβάσεις για να στηριχθεί το οδικό τμήμα μετά τη γέφυρα, δεν μπορεί να δοθεί σε κυκλοφορία ούτε η γέφυρα. Το σημαντικό είναι ότι αυτή η δουλειά, διάρκειας έξι μηνών, όπως εκτιμάται, θα πρέπει να γίνει καλοκαίρι. Το καλοκαίρι έρχεται αλλά το πρόβλημα είναι ότι χρειάζονται 11 εκατομμύρια ευρώ, για τα οποία κανείς δεν είναι σίγουρος ότι θα εξασφαλιστούν. Ακόμα και αν το ποσό βρεθεί, ο χρόνος πιέζει πολύ –πόσο μάλλον αν αποφασιστεί να γίνει διαγωνισμός του έργου και δεν ενταχθεί στην υπάρχουσα εργολαβία. Το γεγονός ότι για τον εγκιβωτισμό τμήματος του ποταμού θα απαιτηθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι κάτι που καθιστά το σενάριο για άμεση εφαρμογή της οριστικής λύσης σχεδόν αδύνατο και την προοπτική να παραδοθεί σε κυκλοφορία η γέφυρα Περιστερίου μετά από έναν χρόνο πιο πιθανή. Κι όλα αυτά, πάντα με την προϋπόθεση ότι θα βρεθούν τα 11 εκατ. ευρώ. Γιατί αλλιώς, η Εγνατία οδός δεν θα ολοκληρωθεί.

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: