23 Ιανουαρίου 2015

Αγωγός ΤΑΡ: Ξεκινά ο αγώνας για τη διεκδίκηση των χρυσοφόρων εργολαβιών

Αγωγός ΤΑΡ: Ξεκινά ο αγώνας για τη διεκδίκηση των χρυσοφόρων εργολαβιών
Έτος έντονης κινητικότητας σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ανάθεσης προμηθειών του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline-TAP) θα είναι το 2015, ενώ κάποιες από τις πρόδρομες εργασίες υποδομών αναμένεται να ξεκινήσουν ήδη από φέτος, προλειαίνοντας το έδαφος για την έναρξη της κατασκευής του έργου καθεαυτού.


Στόχος είναι η κατασκευή του αγωγού στην Ελλάδα να ξεκινήσει το 2016 και η ροή αερίου προς την Ευρώπη, από το γιγάντιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, να αρχίσει το 2019-2020 (σ.σ. αφού προηγηθούν οι πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία στο τέλος του 2018).

Τα παραπάνω γνωστοποίησε σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, η Σεσίλια Βάγκνερ (Cecilia Wagner), local content manager της κοινοπραξίας TAP AG, με έδρα το Μπάαρ της Ελβετίας, απευθυνόμενη σε ακροατήριο περίπου 250 Βορειοελλαδιτών επιχειρηματιών και στελεχών επιχειρήσεων, που έσπευσαν σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης, προκειμένου να ενημερωθούν για το πρόγραμμα προμηθειών και τη δυνατότητα ανάληψης υπεργολαβιών από τους υποψήφιους βασικούς εργολάβους.

Αντίστοιχη εκδήλωση εταιρικής δικτύωσης πραγματοποιήθηκε, χτες, στην Αλεξανδρούπολη, με περίπου 100 συμμετέχοντες.

Τα "φώτα" στην ξηρά
Τα "φώτα" των αναθέσεων για τον TAP πέφτουν πλέον στα δύο βασικά πλαίσια συμβάσεων, που πρόκειται να ανατεθούν απευθείας: στο έργο Μελέτης, Προμήθειας και Κατασκευής (EPC- Engineering Procurement Construction) του χερσαίου τμήματος του αγωγού και την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης.

Για το χερσαίο τμήμα του αγωγού, "οι προσφορές [των βασικών υποψήφιων εργολάβων] αναμένεται να αξιολογηθούν εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2015 και αν όλα πάνε βάσει πλάνου, τότε προς το τέλος του τρίτου τριμήνου του έτους αναμένεται να ανατεθεί η σύμβαση" σημείωσε η κ. Βάγκνερ.

Η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του TAP, το οποίο καταλαμβάνει περίπου τα 760 χλμ από τα συνολικά 870 χλμ του αγωγού και εκτείνεται κυρίως σε Ελλάδα και Αλβανία, είναι αρκετά απαιτητική: ο αγωγός θα χρειαστεί να "σκαρφαλώσει" σε υψόμετρο 1800 μέτρων στο Πότομ της Αλβανίας και να διασχίσει εννέα βουνοκορφές ύψους άνω των 500 μέτρων. Η πιο απότομη πλαγιά από την οποία θα χρειαστεί να περάσει σχηματίζει γωνία 40 μοιρών. Ταυτόχρονα όμως, το έργο αποτελεί βασικό δέλεαρ για τους υποψήφιους εργολάβους, ενώ μπορεί να διαμοιραστεί σε περισσότερες συμβάσεις, ανάλογα με τις προσφορές.

Η κ. Βάγκνερ σημείωσε ακόμη ότι η διαδικασία που ακολουθείται για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα αναπτύσσεται σε τρία στάδια: αυτά της προεπιλογής -prequalification- των υποψηφίων (με βάση κριτήρια όπως τα υψηλά πρότυπα υγιεινής και ασφάλειας, η τήρηση περιβαλλοντικών προδιαγραφών και η συμμόρφωση με την πολιτική «μηδενικής βλάβης» του TAP), της πρόσκλησης για υποβολή προσφορών και της ανάθεσης τής σύμβασης.

Οι πρώτες προκηρύξεις για ανάθεση προμηθειών έγιναν ήδη από πέρυσι, οπότε βγήκαν "στον αέρα" πέντε πακέτα. Η διαδικασία της προεπιλογής των υποψηφίων ολοκληρώθηκε πέρυσι και φέτος αναμένεται να προχωρήσουν και τα άλλα δύο στάδια (υποβολή προσφορών και ανάθεση). Παράλληλα, ήδη στο τέλος του 2014 προκηρύχθηκε η προμήθεια έξι μονάδων υπερσυμπιεστών αεριοστροβίλων για τους δύο σταθμούς συμπίεσης του TAP σε Ελλάδα και Αλβανία.

Περίπου 450 συναντήσεις για "καλή γειτονία"
Ο διευθυντής του TAP για την Ελλάδα, Ρίκαρντ Σκούφιας, επεσήμανε ότι κάποιες από τις διεθνείς κοινοπραξίες, που περιλαμβάνονται μεταξύ των βασικών υποψήφιων εργολάβων για τον ΤΑP, έχουν ήδη εντάξει στη σύνθεσή τους και ελληνικές εταιρείες, ενώ πρόσθεσε ότι στόχος της TAP AG είναι να κατασκευάσει έναν αγωγό με τις υψηλότερες προδιαγραφές, που θα αυξήσει την ενεργειακή ασφάλεια των συμμετεχουσών χωρών αλλά και θα ωφελήσει τις τοπικές κοινωνίες.

"Θέλουμε να είμαστε καλοί γείτονες" είπε χαρακτηριστικά. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 450 συναντήσεις με εκπροσώπους κοινοτήτων και δήμων των περιοχών από τις οποίες διέρχεται ο ΤΑP, ώστε η κοινοπραξία "να εξηγήσει τι κάνει" και ποια είναι τα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.

Τα πιθανά πεδία για ανάθεση υπεργολαβιών
Υπηρεσίες δικηγόρων και μηχανικών, φιλοξενία, κατασκηνωτικό εξοπλισμό και κουφώματα, υπηρεσίες εστίασης και τροφοδοσίας (catering), ακόμη και συνεργεία καθαρισμού, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν στα επόμενα χρόνια οι εργολάβοι του έργου, καθώς οι ανάγκες κατασκευής ενός αγωγού αυτού του μεγέθους δεν περιορίζονται στη ζήτηση μόνο "παραδοσιακών" πρώτων υλών.

Κατά τη κ. Βάγκνερ, τα πιθανά πεδία για την ανάληψη υπεργολαβιών του TAP είναι -μεταξύ άλλων- τα εξής: προμήθεια οικοδομικών υλικών και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού (πχ, τσιμεντοχάλικο, άμμος, ηλεκτρογεννήτριες, κουφώματα), logistics (από μικρά λεωφορεία μέχρι 4 x 4), τεχνικές/κατασκευαστικές υπηρεσίες (πχ, έργα ηλεκτρολόγου, πολιτικού μηχανικού και εξωραϊσμού περιβάλλοντος χώρου), ασφάλειας (πχ, επίβλεψης μηχανικού στα έργα), παροχή επικοινωνιών, catering, συνεργεία καθαρισμού κτλ.

Ποιες ελληνικές εταιρείες μετέχουν στις υποψήφιες κοινοπραξίες
Οι υπεργολαβίες αυτές βρέθηκαν στο επίκεντρο των σημερινών επιχειρηματικών συναντήσεων στη Θεσσαλονίκη. Παρόντες ήταν εκπρόσωποι επτά εκ των διεθνών κοινοπραξιών-βασικών υποψήφιων εργολάβων για τα δύο βασικά πλαίσια συμβάσεων, στις οποίες σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες μετέχουν -μεταξύ άλλων- οι ελληνικές εταιρείες METKA, ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και J & P ABAΞ (σ.σ. διευκρινίζεται ότι καμία από τις κοινοπραξίες αυτές δεν έχει μέχρι στιγμής αναλάβει έργο. Πρόκειται απλά για εκείνες που έχουν προκριθεί στη διαδικασία ώστε να προχωρήσουν στο στάδιο της υποβολής προσφορών).

Η κοινοπραξία του TAP, σε συνεργασία με τις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας, είχε πρόσφατα απευθύνει πρόσκληση σε περίπου 30 περιφερειακά και τοπικά τεχνικά και εμποροβιομηχανικά επιμελητήρια στη Βόρεια Ελλάδα, ζητώντας τη συνδρομή τους στην εξεύρεση εταιρειών, που θα μπορούσαν δυνητικά να υποστηρίξουν την κατασκευή του TAP.

"Καρπός" αυτής της συνεργασίας ήταν οι εκδηλώσεις σε Αλεξανδρούπολη (χτες) και Θεσσαλονίκη (σήμερα), καθώς οι βασικοί εργολάβοι -όταν επιλεγούν- θα αναλάβουν κάποιες βασικές εργασίες κι αναμένεται να αναθέσουν υπεργολαβίες για μια σειρά από άλλες.

Διαδρομή, οφέλη για τις χώρες και "ταυτότητα" του TAP
Υπενθυμίζεται ότι ο TAP, που θα μεταφέρει αέριο από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ, θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP (Trans Anatolian Pipeline) στην περιοχή των ελληνοτουρκικών συνόρων (Κήποι), θα διασχίσει Ελλάδα και Αλβανία και θα "βυθιστεί" στην Αδριατική προτού αναδυθεί εκ νέου στις ακτές της Ν.Ιταλίας.

Η δημιουργία του εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την προμήθεια αερίου σε χώρες, όπως οι Βουλγαρία, Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο και Κροατία, ενώ η απόληξή του στην Ιταλία εκτιμάται ότι δημιουργεί πολλαπλές ευκαιρίες για περαιτέρω μεταφορά αερίου από την Κασπία σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Αυστρία). Στον TAP μετέχουν: BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, 
http://www.ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: