8 Σεπτεμβρίου 2013

ΕΛΛΑΔΑ: Ξεκινούν οι αποκρατικοποιήσεις λιμανιών και Εγνατίας Οδού

Εντός των επομένων ημερών ξεκινούν οι αποκρατικοποιήσεις των μεγάλων λιμανιών της χώρας, αλλά και της Εγνατίας Οδού. Όλα δείχνουν ότι επιδίωξη της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι αποκρατικοποιήσεις να ξεκινήσουν πριν από την έλευση της τρόικας, δεδομένου ότι ήδη έχουν καθυστερήσει εδώ και αρκετούς μήνες.Ειδικά οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης λιμανιών της χώρας θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ της Εγνατίας Οδού από τον περασμένο Ιούνιο.Σύμφωνα με την "Καθημερινή",σε ό,τι αφορά τα λιμάνια, σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εκτός του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί και για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου στην Κρήτη.Στους ενδιαφερόμενους συγκαταλέγονται επενδυτές που μπορούν να αξιοποιήσουν τις λιμενικές υποδομές κυρίως για εμπορευματικές περιοχές.Το Ταμείο, μάλιστα, φαίνεται να βιάζεται για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ, καθώς θέλει να τη συνδυάσει μ’ εκείνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.Σύμφωνα με πληροφορίες, ρωσικά συμφέροντα εκφράζουν έντονο ενδιαφέρον τόσο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στοχεύοντας να δημιουργήσουν μια «πύλη» εισόδου αγαθών στη Βαλκανική, μέσω της οποίας θα καλυφθούν ανάγκες όχι μόνον των βαλκανικών αγορών, αλλά και της Ανατ. Ευρώπης.Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, καθοριστική για την εκκίνηση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης είναι η συμφωνία μεταφοράς της δανειακής σύμβασης που έχει η εταιρεία με την Τράπεζα Πειραιώς στον παραχωρησιούχο του δικαιώματος εκμετάλλευσης του οδικού άξονα.Η τράπεζα αρχικά αντιδρούσε και επέμενε να τηρηθεί η συμβατική υποχρέωση της ανάληψής της από το ελληνικό Δημόσιο.Τελικά, η Τράπεζα Πειραιώς πείσθηκε για τη μεταβίβαση της συγκεκριμένης υποχρέωσης στον νέο παραχωρησιούχο, η οποία βεβαίως θα επιβαρύνει τα έσοδα του Δημοσίου από τη συγκεριμένη αποκρατικοποίηση κατά περίπου 220-230 εκατ. ευρώ.Αυτό είναι το οφειλόμενο ποσό της δανειακής σύμβασης η οποία ήταν αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ.Η βιωσιμότητα του σχεδίου εναπόκειται στην αύξηση των σταθμών των διοδίων, από έξι που είναι σήμερα σε 15 συνολικά στον κύριο άξονα, συν άλλους πέντε σταθμούς στους κάθετους άξονες που θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος.Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει να υλοποιήσει όσο γίνεται περισσότερους από τους νέους σταθμούς, καθώς καμία πλευρά δεν επιθυμεί η μεγάλη αύξηση του αριθμού των διοδίων να γίνει μετά την αποκρατικοποίηση.Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι ο άξονας παρουσιάζει υπεράριθμες εισόδους / εξόδους, γεγονός που κάνει εύκολη τη διάβαση της από «τζαμπατζήδες», ενώ επιπλέον θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι σήμερα υφίστανται παράνομες είσοδοι κι έξοδοι στον συγκεκριμένο οδικό άξονα και οι οποίες θα πρέπει να κλείσουν.
Τέλος, υφίσταται μια μεγάλη έλλειψη σταθμών ανεφοδιασμού, δεδομένου ότι σε σύνολο 670 χλμ. λειτουργεί ένας σταθμός εφοδιασμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: