19 Νοεμβρίου 2011

Θα περάσει ο αγωγός από την Ήπειρο;


Δεν είναι και πολύ καλά τα νέα για τη διέλευση του φυσικού αερίου από την Ήπειρο. Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) φέρεται να διαφωνεί με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τους αγωγούς φυσικού αερίου, οι οποίοι εξετάζεται να διέλθουν από ελληνικό έδαφος.Το ΙΟΒΕ σε πρόσφατη μελέτη του, έκρινε συμφερότερη επιλογή τον αγωγό TAP που περνάει από Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία. Η ΔΕΠΑ ωστόσο συμμετέχει στον στον αγωγό ITGI, ο οποίος έρχεται από την Τουρκία, περνάει από την Ελλάδα και με τα γνωστά ζητήματα και αντιδράσεις στις θεσπρωτικές ακτές για την εγκατάσταση του σταθμού συμπίεσης, περνάει στην Ιταλία.Κύκλοι της ΔΕΠΑ ανέφεραν χθες στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ότι αν τελικά δεν υλοποιηθεί ο ITGI, η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα θα χάσουν μια σημαντική ευκαιρία να συνδεθούν με το εθνικό δίκτυο μεταφοράς αερίου, αναβάλλοντας για το απώτερο μέλλον την ανάπτυξη τοπικής εταιρείας παροχής φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, το ΙΟΒΕ παρουσίασε την επίμαχη μελέτη την περασμένη Τρίτη. Εκεί, επικαλείται το εξής επιχείρημα: ότι οι μέτοχοι της κοινοπραξίας Shah Deniz (μεγαλύτερος είναι η BP και συμμετέχουν αρκετοί ακόμα ενεργειακοί κολοσσοί) θα είναι εκείνοι που θα αποφασίσουν τελικά για την πιο συμφέρουσα επιλογή. Το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι, σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης των έργων, τα οποία διέρχονται από την Ελλάδα, ο αγωγός TAP φαίνεται να προηγείται του ITGI στο οικονομικό και τεχνολογικό κομμάτι της αξιολόγησης λόγω της ισχυρής κεφαλαιακής επάρκειας των μετόχων του και της εκτεταμένης τεχνογνωσίας που έχουν αναπτύξει στην κατασκευή αγωγών.

Πολιτική στήριξη

Ο IGI ωστόσο χαίρει σημαντικής πολιτικής στήριξης, από την Ελλάδα και την Ιταλία και είναι πιο μπροστά στην αδειοδοτική διαδικασία. Ο λόγος εξάλλου που τα δύο κράτη στηρίζουν την επιλογή του ITGI, είναι ότι η διέλευσή του εκτιμάται πως θα επιδράσει περισσότερο θετικά στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα. Πηγές της ΔΕΠΑ αναφέρουν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ότι δεν συντρέχουν θέματα χρηματοδότησης του ITGI γιατί έχει σχεδιαστεί από ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς συμβούλους και τα απαιτούμενα κεφάλαια είναι διασφαλισμένα. «Συνεπώς, η αναφορά της προαναφερθείσας μελέτης ότι η χρηματοδότηση του ITGI θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με το ποσό της τάξης 170-210 εκατ. ευρώ το χρόνο για την περίοδο κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού έως το 2030, δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στην πραγματικότητα και χρήζει επανεξέτασης», λένε οι ίδιες πηγές. Στο μεταξύ, προχωράει και η ίδρυση των ΕΠΑ ανά περιφέρεια. Ως το τέλος του 2011 αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για να δημιουργηθεί μέσα στο 2012 η ΕΠΑ Στερεάς Ελλάδας. Αυτή την απάντηση έδωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Χάρης Σαχίνης, σε έγγραφό του που χρησιμοποιήθηκε σε απάντηση, στη σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Λευτέρη Αυγενάκη.

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: