12 Οκτωβρίου 2014

Κέρκυρα: Το αρχοντικό νησί με τις ξεχασμένες υποδομές

Κέρκυρα: Το αρχοντικό νησί με τις ξεχασμένες υποδομές
Ένα από τα ομορφότερα νησιά της χώρας, αδιαμφισβήτητα είναι η Κέρκυρα. Το ιστορικό αυτό νησί έχει την δική του ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών κάθε χρόνο.

Εκτός όμως από τον τουρισμό η Κέρκυρα είναι και ένα από τα μεγαλύτερα πληθυσμιακά κέντρα της Ελληνικής Περιφέρειας με περίπου 110 χιλιάδες κατοίκους. Συνδυαστικά, το καλοκαίρι ο τοπικός πληθυσμός και το τουριστικό ρεύμα δημιουργούν πολύ μεγάλες ανάγκες στα θέματα υποδομών.


Αεροδρόμιο, Λιμάνι και μικρότεροι λιμένες αλλά και δρόμοι μπήκαν στο «μικροσκόπιο» του Ypodomes.com και μαζί οι υποδομές της πόλης της Κέρκυρας, τα τουριστικά της αξιοθέατα και όλα όσα μπορούν να χαρακτηριστούν ως υποδομές μίας περιοχής.

Σαν μια πρώτη άποψη είναι πως οι υποδομές του νησιού τείνουν να χαρακτηριστούν καλές σε γενικές γραμμές αλλά με επείγουσα ανάγκη αναβάθμισης. Πάντως, σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείς υποδομές που είναι είτε κατεστραμμένες είτε είναι σε κακή κατάσταση.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά:

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ, ΛΙΜΑΝΙΑ
Το Αεροδρόμιο Ιωάννης Καποδίστριας βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό της πόλης. Η πρόσβαση είναι άνετη και μόλις 5 λεπτά από την παλιά πόλη της Κέρκυρας. Είναι ένα αεροδρόμιο που πληρεί τις βασικές προδιαγραφές αλλά με πολλές υποσημειώσεις. Το κτίριο είναι σχετικά μικρό για τις ανάγκες τουλάχιστον του καλοκαιριού, οι χώροι υποδοχής και αναμονής πάρα πολύ μικροί και βασικοί χώροι όπως οι τουαλέτες σε κακή κατάσταση. Αρκετά υποφωτισμένο σου έδινε –και είναι- την εντύπωση ενός παλιού αεροδρομίου που χτίστηκε κάτω από άλλες συνθήκες μιας άλλης εποχής.

Γενικά το Αεροδρόμιο της Κέρκυρας σου δίνει την εντύπωση ενός πολύ παλιού αεροδρομίου, λίγο …ξεκούρδιστου και με άμεση την ανάγκη μιας ευρείας αναβάθμισης.  Εδώ πρέπει να πούμε πως υπάρχει αίτημα για κατασκευή νέου Αεροδρομίου στην περιοχή της Λευκίμμης από το 2004 αλλά δεν υπάρχει ούτε μία προκαταρκτική μελέτη.

Το λιμάνι της πόλης από την άλλη, είναι το ακριβώς αντίθετο. Οργανωμένο σωστά με καλή εσωτερική σήμανση, καθαρό και με τακτικότητα, είναι ένα Περιφερειακό Λιμάνι που εξυπηρετεί 100% τις ανάγκες του νησιού και βοηθώντας την απόκτηση μίας καλής εικόνας για το κεντρικό λιμάνι του νησιού. Χώροι αναμονής, όμορφος χώρος για τα κρουαζιερόπλοια. Η πρόσβαση σε αυτό άνετη, βρίσκεται στη βόρεια πλευρά της πόλης και μέσα στην πόλη. Ένα πολύ καλό λιμάνι.

Τα περιφερειακά λιμάνια και ειδικότερα αυτό της Λευκίμμης είναι απλά …αχαρακτήριστα. Δεν υπάρχει κανένας σκιασμένος χώρος, παρά ένα κυλικείο που υποχρεωτικά πρέπει να αγοράσεις κάτι.  Σε θερμοκρασίες Αυγούστου αν δεν πας στη ώρα που έρχεται το φέρυ (που οι εκπαιδευμένοι ήταν γνώστες και έφταναν 5 λεπτά πριν) κινδυνεύεις από την καυτή άσφαλτο του λιμένα και τις υψηλές θερμοκρασίες της εποχής. Επείγουσα η ελάχιστη μετατροπή του σε ένα έστω υποτυπώδες λιμάνι, δορυφορικό της πόλης. Η πρόσβαση σε αυτό αρκετά καλή, τουλάχιστον στα πρώτα χιλιόμετρα.

ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Είναι το μεγαλύτερο από τα προβλήματα του νησιού. Ένα πολύ κακό οδικό δίκτυο με εξαιρετικά στενούς δρόμους, με απίστευτες κλίσεις και ατελείωτα ζιγκ-ζαγκ. Το καθώς πρέπει δίκτυο ελάχιστο (λίγα χιλιόμετρα μεταξύ πόλης καιΓουβιών και λίγα χιλιόμετρα από το λιμάνι της Λευκίμμης με κατεύθυνση προς τα βόρεια).

Από πλευράς συντήρησης τα πράγματα είναι ακόμα πιο άσχημα καθώς δεν παρατηρήσαμε σχεδόν σε όλο το νησί πουθενά ίχνη νέας ή τουλάχιστον σχετικά νέας ασφάλτου. Η κατάσταση των δρόμων αποτελεί ένα πολύ κακό συνοδοιπόρο των οδηγών. Η ανάγκη για εκτεταμένες συντηρήσεις στο οδικό δίκτυο είναι επιβεβλημένη.  Η σήμανση είναι ελλιπής, σε πολλά σημεία είναι διφορούμενη και δημιουργεί σε πολλές περιπτώσεις σύγχυση στον οδηγό.

Εδώ και πολλά χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου με την κατασκευή του άξοναΒορρά-Νότου Σκριπερό-Κέρκυρα-Λευκίμμη αλλά χωρίς ποτέ να ξεκινήσει κάποια σοβαρή προσπάθεια για να υλοποιηθεί το έργο. Τα πολύ μικρά κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ μέσω του προγράμματα Υποδομές-Περιβάλλον κάνουν σχεδόν αδύνατη την υλοποίηση αυτού του πλάνου μέχρι το 2020.

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Οι τουριστικές υποδομές του νησιού είναι ικανοποιητικές σε γενικές γραμμές. Το Αχίλλειον, σε άψογη κατάσταση, το ίδιο και η γύρω περιοχή, τα μνημεία της πόλης σε σχετικά καλή κατάσταση (με κάποιες μικρές εξαιρέσεις κακής συντήρησης). Αλγεινή εντύπωση προκαλεί η κατάσταση του Μον Ρεπό που άλλο περιμένεις και άλλο βλέπεις. Πλήρης η εγκατάλειψη για ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της Κέρκυρας.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Η εντυπωσιακή παλιά πόλη (που μεγάλα τμήματα έχουν  χαρακτηριστεί ως μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO) είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Οι δρόμοι εξίσου καλοί, τα γύρω μνημεία εντυπωσιακά. Ανάγκη αναστήλωσης υπάρχουν σε αρκετά από τα ιστορικά κτίρια της παλιάς πόλης.

Η σύγχρονη πόλη αρκετά καλή σε θέματα υποδομών εξυπηρετεί το σκοπό της κα γενικά ακολουθεί (με μικρές παρενθέσεις) την ομορφιά της παλιά πόλης.

Σε γενικό επίπεδο η Κέρκυρα που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ατού του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι σε καλή κατάσταση. Είναι όμως εμφανής η ανάγκη εκσυγχρονισμού σε πολλές από τις υποδομές της καθώς συνδέεται με την ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και την ανάγκη αναβάθμισης της ποιότητας των υποδομών του νησιού.

Η νέα Περιφερειακή αρχή αλλά και ο Δήμος της Κέρκυρας έχουν τώρα την ευκαιρία με το Νέο ΕΣΠΑ να διεκδικήσουν σημαντικά κονδύλια για ακριβώς αυτό το σκοπό.

ΠΗΓΗ: ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: